This is an example of a HTML caption with a link.
Porady na temat szlabanów

4. Sterowanie szlabanem





Od tego, gdzie szlaban został zamontowany zależy jaką metodę wybierzemy do sterowania nim. Inne rozwiązanie należy zastosować na wielostanowiskowych płatnych parkingach, a inne na parkingach wspólnot mieszkaniowych.

Wybór metody otwierania szlabanów uzależniony jest od:
- specyfiki miejsca, do którego szlaban zagradza wjazd,
- ilości użytkowników, którzy będą mogli aktywnie sterować szlabanem.

Otwieranie szlabanu ręcznego polega na przekręceniu klucza co automatycznie powoduje uniesienie ramienia do pozycji pionowej. Szlaban ten zamykamy ręcznie opuszczając ramie aż do momentu zetknięcia ze słupkiem zamykającym, wówczas następuje zaskoczenie zapadki i bariera pozostaje w pozycji poziomej.

Natomiast przy szlabanach automatycznych mamy do wyboru szereg możliwości, od najprostszych - polegających na sterowaniu szlabanem jednym przyciskiem, poprzez systemy parkingowe automatycznie sterujące całym ruchem wjazdu i wyjazdu samochodów, aż do komputerowych systemów kontroli dostępu, z którymi szlabany również mogą być zintegrowane.

Najczęściej stosowane metody sterowania szlabanami automatycznymi to:
  • przycisk - portier/ochrona za pomocą przycisku podłączonego do szlabanu może otworzyć/zamknąć szlaban, to rozwiązanie może być stosowane, gdy do przycisku powinna mieć dostęp tylko osoba obsługująca szlaban. Wówczas tylko ta osoba decyduje o tym kogo wpuszcza na teren zamknięty i kto może wyjechać,
  • pilot radiowy - to chyba najpopularniejsza i najwygodniejsza forma sterowania szlabanami. Każda osoba która posiada pilota do szlabanu, może za pomocą jednego z przycisków na pilocie otworzyć/zamknąć szlaban. W przypadku pilotów wielokanałowych, każdym z przycisków można sterować innym szlabanem.
  • karta zbliżeniowa - ten sposób obsługi szlabanu wymaga zainstalowania kolumny pod czytnik kart, tak aby kierowca bez konieczności wychodzenia z samochodu mógł zbliżyć kartę do czytnika, dlatego może być stosowany wyłącznie wówczas gdy szlaban obsługuje tylko jeden kierunek ruchu: wjazd lub wyjazd. Karta zbliżeniowa to plastikowa karta wielkości karty kredytowej. Aby otworzyć szlaban należy ją zbliżyć do czytnika kart zbliżeniowych, który  decyduje o wpuszczeniu lub wypuszczeniu pojazdu. Minusem kart w stosunku do pilotów jest  wymóg podjechania pojazdem do czytnika kart, tak aby wyciągniętą ręką zbliżyć kartę  do czytnika. Natomiast atutami kart jest ich niższa cena jednostkowa w stosunku do pilota, duża odporność mechaniczna oraz brak elementów, które trzeba wymieniać (bateria).
  • czytnik kodów możemy zastosować tak samo jak karty zbliżeniowe tylko wówczas gdy mamy do czynienia z szlabanem obsługującym tylko jeden kierunek ruchu. Zmuszeni jesteśmy wtedy zainstalować kolumnę pod czytnik kodów, aby kierowca bez konieczności wychodzenia z samochodu mógł wpisać swój kod. Niestety takie rozwiązanie ma też minusy, ponieważ jeżeli nieuczciwy użytkownik przekaże swój kod innym osobom spowoduje, że w rzeczywistości nie ograniczymy ruchu dla osób nieuprawionych.
  • stacyjka kluczykowa - może być montowana w obudowie szlabanu, na budynku lub na kolumnie przed szlabanem.
  • pętla indukcyjna - służy do automatycznego otwierania szlabanu przed samochodem wjeżdżającym lub wyjeżdżającym, oraz automatycznie opuszcza szlaban po przejechaniu samochodu. Pętla indukcyjna działa tylko na pojazdy, nie reaguje na przechodniów. Pętlę przy nawierzchniach betonowych i asfaltowych układa się w naciętych piłą rowkach o szerokości 4 mm, a rysę uzupełnia elastyczną masą. Przy nawierzchniach z kostki betonowej pętlę układa się bezpośrednio pod kostką.
  • urządzenia parkingowe:
- kasa automatyczna - otwiera szlaban po wrzuceniu monety;
- bileterka - otwiera szlaban po odebraniu wydrukowanego biletu;
- terminal wyjazdowy - otwiera szlaban po zeskanowaniu biletu;
- automat rozliczeniowy - otwiera szlaban po zeskanowaniu biletu,
  rozliczeniu opłaty i uiszczeniu jej przez wyjeżdżającego.
Wykorzystując urządzenia parkingowe, możemy tworzyć dowolne warianty pracy systemu, przykładowo:
- wjazd po opłacie/wyjazd samoobsługowy,
- wjazd samoobsługowy/wyjazd po opłacie,
- wjazd z pobraniem biletu lub karty/wyjazd po opłaceniu.


Kupując szlaban w naszej firmie, nasi fachowi i doświadczeni pracownicy pomogą rozwiązać, każde nietypowe zadanie z zakresu sterowania szlabanami. Każdy nasz klient może być pewien, że doradzimy mu rozwiązania najlepiej dopasowane do jego indywidualnych potrzeb.





Copright by Rambit , porady , Mapa strony , Cookies