Montując szlaban musimy zadbać o bezpieczeństwo pojazdów przejeżdżających pod ramieniem szlabanu, oraz o bezpieczeństwo samego szlabanu, możemy nabyć również akcesoria dodatkowe zwiększające komfort użytkowania szlabanów.
Dbając o bezpieczeństwo w szlabanach stosuje się różne zabezpieczenia. Jednym z rozwiązań standardowo montowanych w szlabanach jest czujnik przeciążeniowy (amperometryczny). Gdy szlaban w trakcie zamykania natrafi na przeszkodę, wówczas zadziała czujnik amperometryczny i ramię szlabanu podniesie się automatycznie.
Akcesoria dodatkowe, w które można wyposażyć szlaban:
- fotokomórki – montowane między szlabanem a końcem jego ramienia (z jednej strony na obudowie szlabanu, z drugiej na słupku). Zamontowanie fotokomórki powoduje, że szlaban nie zamknie się dopóki pojazd stoi pod ramieniem. Jeżeli samochód wjedzie pod ramię w trakcie zamykania się szlabanu, szlaban zmieni kierunek ruchu i zacznie się otwierać unikając w ten sposób zetknięcia ramienia z pojazdem. Sama operacji zmiany kierunku oczywiście trwa ok 0,5 do 1 s. Gdyż szlaban musi najpierw się zatrzymać i dopiero zmienić kierunek swojego ruchu. Jeżeli szlaban kończy się zamykać i w tym momencie z dużą prędkością wjedzie pojazd to szlaban nie zdąży się otworzyć. Dlatego powinno się montować dodatkowe linie fotokomórek oddalone od szlabanu około 1 m. Jedna linia fotokomórek powinna być umieszczona od strony wjazdu. Druga od strony zewnętrznej ramienia szlabanu parkingowego. Fotokomórki najczęściej montuje się na wysokości ok. 40 cm od podłoża. Na przejazdach z których korzystają samochody ciężarowe oraz ciągniki z naczepami, ze względu na duży prześwit pod tymi pojazdami powinno się stosować dodatkowe fotokomórki montowane na wysokości ok. 100-110 cm.
- pętla indukcyjna – najczęściej jest wykorzystywana do automatycznego otwierania szlabanu przed wjeżdżającym lub wyjeżdżającym pojazdem, ale pełni również funkcję bezpieczeństwa. Jeżeli w obszarze pętli znajduje się pojazd, szlaban nie zostanie zamknięty.
- lampa ostrzegawcza – aby podnieść bezpieczeństwo użytkowania szlabanu, można również zamontować na szlabanie lampę ostrzegawczą, która świeci pulsacyjnie w fazie ruchu otwierania i zamykania. Istnieje możliwość włączenia funkcji wcześniejszego migotania lampy, około 4 – 5 sekund przed otwarciem szlabanu.
- semafor dwukolorowy – gdy szlaban jest podniesiony do góry semafor sygnalizuje zielonym światłem prawo przejazdu, gdy ramie szlabanu jest w ruchu oraz w pozycji zamkniętej semafor sygnalizuje to światłem czerwonym.
- lampki/diody ostrzegawcze na ramieniu – aby ramię szlabanu było widoczne z daleka, można na nim zamontować małe lampki lub diody. Świecą one pulsacyjnie, gdy szlaban jest zamknięty, tym samym ułatwiają kierowcom dostrzeżenie opuszczonego ramienia szlabanu.
- nalepki ostrzegawcze – wykonane są z samoprzylepnej folii odblaskowej, należy je przykleić na białe ramię szlabanu, co znacznie poprawia widoczność ramienia.
- gumy ochronne na ramieniu – Ramię szlabanu zrobione jest z aluminium lakierowanego proszkowo. Aby niedopuścić do uszkodzenia lakieru, gdy ramię uderzy w karoserię samochodu, mocujemy na nim gumy ochronne. Zadaniem gum ochronnych jest amortyzacja uderzenia ramienia szlabanu.
- mechanizm umożliwiający wyłamanie ramienia – jest to specjalnie zaprojektowany uchwyt ramienia szlabanu, który pozwala na poziome „wyłamanie” ramienia w przypadku uderzenia przez pojazd.
- tubowe ramię szlabanu – charakteryzuje się odpornością na podmuchy wiatru. Zaleca się stosowanie ich miejscach narażonych na silnie wiejące wiatry. W przypadku tego typu ramion bardzo rzadko stosuje się gumy ochronne.
- przegub do ramienia – idealne rozwiązanie w przypadku jeśli musimy zamontować szlaban o długim ramieniu w niskim pomieszczeniu (parkingi podziemne, niskie bramy, tunele), gdzie nie ma miejsca na podniesione ramię. Po otwarciu szlabanu, podniesione ramię z przegubem ma kształt litery L.
- podpora ramienia stała – podpora jest zalecana dla ramion powyżej 5 m, a wymagana dla ramion powyżej 5,5 m długości. Stała podpora to słupek o wysokości ok. 105 cm. Jest on wmontowany do podłoża tuż przed końcem ramienia. Podpora zabezpiecza ramię szlabanu przed naciskiem z góry i nie dopuszcza do przechylenia ramienia na bok.
- podpora ramienia ruchoma – gdy instalacja podpory stałej nie jest możliwa, stosuje się podpory ruchome, które są podwieszane do ramienia. Zastosowanie podpory ruchomej powoduje, że będziemy musieli skrócić ramie szlabanu o ok. 0,5 m. do 1,0 m, lub zastosować mocniejsze sprężyny.
- firanka aluminiowa – aluminiowa dwukolorowa firanka, mocowana pod ramię szlabanu zabezpiecza możliwość przejścia pod zamkniętym szlabanem. Rozwiązanie to jest bardzo skuteczne w przypadku chęci ograniczenia ruchu pieszych. Firanka składa się podczas podnoszenia ramienia. Montaż firanki znacząco zmniejsza maksymalną długość ramienia, które wraz z dodatkowym obciążeniem musi zostać skrócone.
- akumulator – wraz z kartą ładowania zapewnia szlabanom parkingowym z silnikami 24V działanie nawet po wyłączeniu zasilania.
- panele słoneczne – alternatywne zasilanie słoneczne współpracujące z zestawem akumulatorów, to idealne rozwiązanie w miejscach gdzie utrudnione jest przygotowanie instalacji elektrycznej do zasilania szlabanu i urządzeń peryferyjnych.
- obudowa ze stali nierdzewnej – obudowa jednostki centralnej szlabanu wykonana ze stali nierdzewnej, zapewnia dużą wytrzymałość nawet w ekstremalnych warunkach.
Kupując szlaban w naszej firmie, nasi fachowi i doświadczeni pracownicy pomogą dobrać akcesoria dodatkowe. Każdy nasz klient może być pewien, że doradzimy mu rozwiązania najlepiej dopasowane do jego indywidualnych potrzeb.